villasilvergata.blogg.se

Byggdamm tapetval färgfrossa trädgårdstrix

Time flies

Kategori: Allmänt

Min lilla tjej här hemma börjar bli stor. Snart fyra år. Fortfarande liten, såklart, men växer så det knakar. Och i hennes värld är hon numer en stor tjej som kan det mesta själv. Behöver inte bli tillsagd eller få hjälp. Kan själv. Varje dag visar hon oss nya saker hon lärt sig. Kan vara att räkna på engelska, knäppa händerna på ett nytt sätt eller något nytt danssteg hon hittat på. Från att ha varit lite försiktig har hon i sommar jublat över karusellerna på Liseberg, skrattat efter åkt runt under vattnet med ringar i vattenrutschbana på Sommarland, och senast igår skrattat högt när hon fick åka med på en 4-hjuling.
 Jag älskar att se hur hon utvecklas, lär sig nya saker och upptäcker världen. Men samtidigt vill jag ibland stanna tiden, hålla kvar henne i knät och stryka hennes bångstyriga lockar. Läsa Pettson och Findus på kvällarna i sängen och prata om hur tokiga hönsen är. Förstår ju att det kommer komma en dag när det inte längre är det roligaste som finns att få cykla på sin lilla cykel, med fjäril på sadeln, till lekparken med sin mamma och skratta åt alla hennes skämt. Och så ska det ju såklart vara.
 Jag ser med spänning fram emot hur hennes framtid kommer utformas. Vilka vänner kommer bli hennes närmsta? Som hon kommer anförtro sig åt och bli vuxen tillsammans med. Vilka intressen kommer uppta hennes tid? Jag kan bara hoppas och uppmuntra henne till att tillåta sig att vara barn, så länge det bara går. Vuxen är man så länge ändå.
 
Idag blev det personligt här på bloggen. Och det är Miss Li som satt igång tankeverksamheten med sin tolkning av Magnus Ugglas låt  "1:a gången".
 
 
" Första gången som du ska hålla nån i hand
Första gången som du ska kyssa någon man
Första gången som du är
riktigt kär
(Snart är den dagen  här) "

Älskade, tokiga lilla unge!
 
 

Kommentarer

  • Emma säger:

    Tårar o snyft, Jenny... Vad fint skrivet! Jag vill vara hemma med mina små pojkar jämt o dom ska aldrig lämna mig!!! :-)

    Svar: Nej det är verkligen dubbla känslor det där med att de växer. :)
    Jenny Nyström

    2013-08-04 | 15:05:19
  • Jessica Lindberg säger:

    Hon blir bara mer och mer lik dig!

    Svar: Jag tycker hon bara blir mer och mer lik sin pappa ;)
    Jenny Nyström

    2013-08-04 | 19:34:13
  • Anna Larsson säger:

    fina underbara Alice!
    Och fina mamman Jenny med sina kloka ord
    Kramar till er båda..och ja till Svante också såklart!

    Svar: Kram tillbaka!
    Jenny Nyström

    2013-08-05 | 12:12:04
    Bloggadress: http://pyttis.blogg.se/
  • Irene Linder säger:

    Passa på och njut av dem! Tiden går sååå fort! Min yngste flyttar hemifrån om tre veckor och det kommer bli så tomt och tyst. Det känns inte längesen mina tre var i dina barns ålder. Kram

    Svar: Oj, redan dags för den siste att flytta! Tur ni har hunden :) Kram
    Jenny Nyström

    2013-08-05 | 18:53:45

Kommentera inlägget här: